3 + 1 důvody proč každý tým potřebuje ženu

Asi bych vymyslela spoustu důvodů, proč každý tým potřebuje ženskou ruku (a hlavu, pusu, uši…:) Chci s vámi ale sdílet 4 důvody, které jsem slyšela od skvělých mozků, které jsem potkala první týden StartupBootCampu.

1) Ženy vědí, že uši jsou důležitější než pusa

Většina žen má silnou schopnost naslouchat a zajímat se –  ženy umí být často empatické.

Pozorně poslouchejte lidi, se kterými se setkáte, a vždy berte v úvahu, co říkají, neříkám poslechněte je, ale vždycky se nad tím alespoň zamyslete.. IMG_5731

A když říkám vždy, myslím to vážně. I když to možná nezní rozumně. Pokud uslyšíte stejnou „hloupost“ od několika lidí, není špatný nápad se na chvíli zamyslet a položit si otázku: Proč takhle myslí, proč takhle uvažují, co to znamená pro mě, jak by to mělo ovlivnit to, co dělám (naše firma/značka/produkt dělá)? A možná, co mohu dělat jinak, buď abych toto už slyšet nemusel/a nebo s tím nějak prospěšně naložil/a. Věřím, že každý má něco, co vás může naučit. 

Lidé mají také silnou tendenci považovat vás za chytrého člověka, pokud dáváte pozor a pamatujete si, o čem mluvili. Dokonce pokud jen zopakujete (třeba jinak zformulovaná) jejich slova, v jejich paměti jste uchovaní jako osoba, jejíž slova/názory dávají smysl.

Když si lidé uvědomí, že je posloucháte/jim nasloucháte, začne jim víc záležet na tom, co řeknete VY. 

2) Ženy si získaly důvěru mužů

Přiznávám, nejdřív mě slova našeho mentora Marca Jellemy, zakladatele startupu „Tom Kabinet“, trochu překvapila.

„Není špatný nápad nechat ženského člena vašeho týmu představit (pitch) váš produkt. Lidé důvěřují ženám, které se jim snaží něco prodat, více než mužům. „

(wikipedia: Sales pitch attempts to persuade someone with a planned sales presentation strategy of a product or service designed to initiate and close a sale of the product or service). 

IMG_5732

Nebyla jsem překvapená, protože by mi, co říká, nedávalo smysl nebo z jakéhokoliv jiného důvodu, než proto, že jsem nad tím takhle lichotivě nikdy nepřemýšlela.

Už se mi v minulosti nejednou stalo, že moji předchozí nadřízení chtěli, abych prezentovala na schůzce já, protože jsem byla dívka/žena a šéf chtěl udělat dojem nebo prostě potěšit chlápka, s kterým jsme měli schůzku.

To mě vždycky poměrně uráželo a navíc z mojí zkušenosti, náklonnost zákazníka jiná než profesionální byla v konečném důsledku často spíš na škodu nebo nulová výhoda.

Na druhou stranu jsem ale měla dobrou zkušenost, když jsem byla poslána na schůzku se ženou, protože jsem taky žena. Ženy opravdu někdy raději chtěly jednat s další ženou, bylo jim to příjemnější. Možná jsme si lépe porozumněli. Naopak se mi nejednou stalo, že se mnou klient (muž) jednat odmítl, protože jsem žena a nemůžu přece rozumnět „tak složité“ technologii jako je mobil.

Přesto mě potěšilo, když se náš CEO v průběhu StartUpBootCampu rozhodl, že budu našim investorům nebo mentorům pitchovat (prezentaovat/prodávat) náš produkt já, raději než on, i když právě proto, že jsem žena.

Nebylo na tom nic urážejícího. Věděla jsem, že důvod není to, že se na ženy lépe kouká nebo jiného nekorektního důvodu. Je pravdou, že čím dál více nadřízených se nebojí dát ženám slovo – dát jim nastarost téma technologií a inovací. Někdy dokonce preferefují jako prezentující ženu a jedním z důvodů je, že ženy považují za důvěryhodnější v oblasti obchodu.

3) Rozmanitost v týmu je zásadní

Díky SBC jsme dostali příležitost zúčastnit se světového turné SalesForce, které bylo velmi inspirativní na mnoha úrovních.

SalesForce je americká cloudová výpočetní společnost se sídlem v San Francisku.  Jedna z nejoceňovanějších amerických cloudových společností s tržním kapitálem $45 miliard a je považována za jednu ze 100 nejlepších společností, pro které pracovat. 

csm_VHTO-Girlsday-groep-LD-20140424-7088_52d7705542

Své turné a konferenci v Amsterdamu zahájili oficiálním spuštěním tzv. Girl’s Day 2016, kterým vyjádřili svou víru v dívčí sílu v technologii a vědě.

Díky tomuto programu (iniciovaného VHTO) se 10 000 dívek zúčastní speciálního programu, kde se budou učit od IT vzorů v businessu, zúčastní se praktického školení a budou pracovat na svých vlastních aplikacích.

Evropská komisařka a nejnovější členka představenstva Salesforce Neelie Kroesová oficiálně zahájila den a  vyjádřila své silné přesvědčení, že:

„Rozmanitost (zejména v poměru mužů a žen) v týmu je naprosto zásadní.“

CgAZ4fSWcAAtKTw.jpg-large

4) Ženy se nebojí poslouchat svou intuici

Použiju oblíbenou metaforu našeho CEO, protože se mi teď hodí a můj tým rozesměje.

„Po nějaké době práce na produktu, může být váš tým ztracen v lese a není schopen vidět skrz.“

Poslouchejte své instinkty, abyste se dostali z lesa ven. Proč tohle říkám: Technologie má být navržena tak, aby ji lidé používali, ideálně ke zlepšení života, co nejvíce z nich.

Jak řekl Dennis Tan, zakladatel Dashmote:

„Nejsilnější a nejúspěšnější aplikace jsou ty, které dávají smysl v rámci lidského chování a do jisté míry lidské chování v reálném životě kopírují.“

(Vidíte, nejsou to aplikace, které mají největší množství „cool“ funkcí)

To znamená, že toto je něco, s čím může kdokoliv pomoci a poskytnout zpětnou vazbu, i přesto, že třeba vůbec technologiím nerozumí.  (Ve skutečnosti je ještě lepší, když nejsou limitování technologickým aspektem a používají právě jen svůj instinkt, intuici nebo selský rozum.)

Pokud vám vaše intuice, váš 6. smysl říká, že něco nedává smysl, tak máte nejspíš pravdu. 

Nejste jen členem svého týmu, můžete být také jedním z potenciálních uživatelů vašeho produktu. A jakkoli je to překvapivé, je velmi snadné na to někdy zapomenout. Proto nezapomínejte uvažovat jako spotřebitel, ne jen jako inovátor.

Pro krátké shrnutí: Ve světě technologií existuje prostor pro instinkty a je to velký prostor. Poslouchejte vaši intuici, a pak vždycky běžte, vyzkoušejte a otestujte svoje předpoklady, abyste dokázali, jestli jsou správné nebo špatné. 

IMG_4216

Tento článek by v žádném případě neměl nijak urážet muže.

Vůbec nechci říct, že nemáte uši nebo intuici nebo empatii a že vám nelze důvěřovat. Jen říkám, kde mají někdy ženy silnější stránky. Vy máte přece taky tolik kladů a silných stránek, které my ženy obdivujeme a oceňujeme! Ale o těch až příště 🙂

Kateřina Adamová
Jako projektové managerce v online marketingu už mi roky pomáhají různé nástroje a aplikace. Usnadňují mi všechno: od plánování úkolů, přes tvorbu materiálů až po efektivní propagaci. Proto mě baví pomáhat nejen začínajícím projektům, menším firmám ale všem, kteří potřebují poradit, jak si svou práci zefektivnit. Více o mně zde >>
Komentáře