Tohle byly 3 hodně vzrušující týdny.
Učili jsme se všechny možné způsoby a triky, jak vybudovat ze startup globální společnost. Neexistuje jedna správná cesta, ale existují osvědčené strategie, které vám pomohou uspět. A zdá se, že všechny sdílejí jednu zásadní věc, jedno přesvědčení. Co si myslíte, že to je?
Je potřeba mít skvělý produkt? Tým expertů? Kapitál? Neohrozitelný business model?
Všechno špatně, tím základním článkem je DŮVĚRA, bez důvěry nevybudujete silný tým, silnou strukturu společnosti, která může růst až do oblak.
„Vytvořit něco, co lidé chtějí, zahrnuje vytvoření společnosti, pro kterou lidé chtějí pracovat.“ (Sahil Lavingia, CEO Gumroad).
Klíčem ke svělému produktu překvapivě není skvělý nápad jako takový. Neexistuje zase tolik skvělých nápadů, které by už před vámi nikdo nevymyslel nebo se o ně nikdo nepokusil. Klíčový je tým, který za nápadem stojí. Týmem teď nemyslím konkrétní jednotlivce, z kterých se tým skládá.
Týmem myslím to, jak členové spolupracují a strukturují svoji práci. (Podle průzkumu Googlu „Search for the Perfect Team“ toto tvoří úspěšnou společnost.)
„Kulturu a investování do kultury musí být vědomá a záměrna činnost.“ (Jeff Holden).
Nastavení kultury je zásadní a musíte mu neustále věnovat pozornost.
Kultura se vytváří kolem společného cíle, toho co je pro tým důležité a co jsou sdílené hodnoty týmu.
Startupy často neví, kam dřív skočit, přesto by si každý tým měl najít čas společně prodiskutovat, co vnímá jako důležité a ujistit se, že každý člen týmu chápe definici toho, co to je stejně. Například, když řeknete: loajalita je pro náš tým klíčovou hodnotou. To může pro různé lidi znamenat hodně různé věci. Ujistěte se, že to všichni chápu stejně.
Debaty o hodnotách a důvěře by se měli opakovat zejména v době, kdy najímáte nové členy, nebo někdo z týmu odchází, protože to celkem výrazně mění dynamiku týmu a se všemi členy je potřeba zacházet se stejným respektem vzhledem k hodnotám společnosti, bez ohledu na to, jestli jsou to nováčci nebo vás opouští.
Psychologická bezpečnost je sdílené přesvědčení/důvěra, že členove nebudou nikoho uvádět do rozpaků, zesměšňovat, nepřijímat nebo trestat za to, že se ozvali/řekli nahlas svůj názor. Sdílené přesvědčení, že tým je bezpečným místem pro „mezilidské riskování“.
Důvěra je základem pro řešení jakéhokoli konfliktu. Nejhorsím typem konfliktu je konflikt, o kterém si nepromluvíte. Klíčovým krokem k vytvoření pevné týmové dynamiky je být otevření a diskutovat bez ohledu na to, jak nepříjemně se kvůli tomu cítíte. Abyste to ovšem mohli dělat, musíte věřit, že je to bezpečné.
Dali jsme si s naším týmem moc pěkné cvičení, které můžu velmi doporučit, pro posílení důvěry ve vašem týmu a pevnější propojení členů.
Všichni se spolu posaďte a každý z vás sdílejte s týmem jeden zranitelný moment ze své minulosti.
V našem týmu se známe opravdu dobře. Tady v Amsterdamu (v době 3. měsíčního programu) spolu dokonce všichni bydlíme v jednom velkém domě. Řekla bych, že toho o sobě víme opravdu HODNĚ.
I přesto po skončení tohohle malého cvičení jsme se shodli, že jsme se dozvěděli věci, o kterých jsme vůbec netušili a které nás přiměly dívat se na sebe s větší empatií, větším pochopením a cítili jsme se více propojení.
I v případě, že sdílené citlivé informace pro nás nebyly novinkou. Slyšet je z úst zranitelné osoby, které se týkají, a slyšet jejich úhel pohledu může změnit způsob, jak se na věc díváte.
Pro shrnutí: Pokud chcete vybudovat tým, který je schopen úspěšně tvořit i pod vysokým tlakem, nezapomínejte na aktivní budování důvěry založené na zranitelnosti.
Během prvních týdnu v SBC jsme se toho o důvěře dozvěděli víc. Důvěra není základem jen pro váš tým, ale pro všechny vaše vztahy.
S Rutgerem Teunissenem, zakladatelem startupu 24Sessions, který se účastnil programu SBC před námi, jsme se bavili o tom, jak na spolupráci s velkými partnery.
Kdo nechce mít velkého partnera, velké klienty, velké značky ve svém portfoliu? Tady je pár kroků, jak to s nimi zvládnout, když sami ještě tak velcí nejste (zatím 🙂
1. The Hard Thing About Hard Things
Ben Horowitz, jeden z nejrespektovanějších a nejzkušenějších podnikatelů v Silicon Valley’s nabízí základní rady při budování a řízení startupu.
2. Radical Focus: Achieving Your Most Important Goals with Objectives and Key Results
Jak inspirujete různorodý tým, aby spolupracoval a usiloval o dosažení společného náročného cíle? Jak přimět svůj tým, aby se zavázal k odvážným cílům? Jak zůstat motivováni navzdory neúspěchům a zklamáním? A co dělat, když to vypadá, že směřujete k neúspěchu? Se dozvíte, když si přečtete tuhle knížku.